Julegaveønskeliste til Nissen

Kjære Nissen!

Jeg har vært veldig snill i år. Du kan spørre hvem som helst på Twitter, Facebook eller i virkeligheten!

Her kommer julegaveønskelisten jeg har lovet å skrive. Som Etiskforbruk.no skriver; hvis jeg får en masse rart til jul som jeg ikke egentlig vil ha er det en stor og unødvendig miljøbelastning. Dessuten vil jeg jo gjerne ha det jeg ønsker meg!

Jeg har ikke tenkt til å velge julegavene helt bort, men vil gjerne både gi og få miljøvennlige gaver. Likevel er ikke alt på ønskelista mi kjøpefritt.

Jeg ønsker meg:

  1. Selvlagde ting, selv om de skulle vise seg å ikke bli perfekte, og kanskje spesielt da.
  2. Stikker (eller hva det heter). En sånn nål til å sprette opp sømmer med.
  3. Pensler! Men ikke med mårhår eller annen pelsdyrpels.
  4. Peter Pan – originalen! Boka, altså.
  5. Vindsekk/fjellduk. Gjerne en som har kamuflasje-farge på én side og nød-farge når man vrenger den – hvis det finnes.
  6. Sånn fin, gammel, hesteskoformet magnet med rødt på polene.
  7. Invitasjon til noe koselig. Middag, for eksempel!
  8. Gave til Anjera. Den vil gå til utdannelse til Anjera og søstrene hennes i Tanzania.
  9. Karer. Altså sånne til å kare ull med.
  10. Håndteine. Det er et redskap til å spinne ull med. En ca 30 cm lang trestang med en krok i toppen og en rund treplate i bunnen. Lett å lage.
  11. Kurs i mammas strikkemaskin.
  12. Litt hjelp til regnskogen via Regnskogfondet.
  13. Syskrin. Et i tre, og det må være gammelt, fint, brukt, og med mange små rom.
  14. Lilla bukse fra Design-Forum. Str. S, og den knærsjeste fargen; ikke den matte. Fins blant annet i Tønsberg og Bergen.
  15. En plexiglassplate (jeg har en plan for denne). Ca A2 eller større.
  16. En etymologisk ordbok.
  17. En boomerang. Ja, en sånn leke som kommer tilbake når man kaster den. Det har jeg aldri hatt.
  18. Ragnar Aalbu sine barnebøker om dyr.
  19. Norsk Vinterfuglatlas. Også en bok.
  20. Ski.
  21. Vindusmaling.
  22. Alfabet til skolebarn i Zambia via Hei Verden.
  23. Gavekort på The Body Shop.
  24. Musikk og bøker på mp3-format.
  25. Gavekort på NSB.
  26. Gavekort på Studia (hvis det finnes?).
  27. Gode høretelefoner.
  28. Medlemskap i eller julegaver til WWF, Foreningen Våre Rovdyr, Framtiden i Våre Hender, NOAH for dyrs rettigheter, Foreningen for human narkotikapolitikk, Oikos og Unicef.
  29. Abonnement på Morgenbladet. Regningen kom til feil adresse, så jeg glemte å betale, og mistet abonemennet mitt. Savner det.
  30. Hjemmelaget vin, øl, saft, syltetøy, julegodteri og sånt – hvis noen har det. Mmmm!
  31. Ensfargede skjerf, tights, sokker etc. i sterke farger og økologisk bomull.

Stor juleklem fra Eva

PS: Kan du si til mamma at jeg ikke ønsker meg alt på denne lista? Bare én ting fra hver! Grunnen til at jeg skriver opp så mange ting er at det blir litt mer spennende for meg hvis det er flere ønsker enn antall personer som leser ønskelista.

PPS: Trykk på bildene for referanser!

Abonnement på Morgenbladet. Regningen kom til feil adresse, så jeg glemte å betale, og mistet abonemennet mitt.
Legg igjen en kommentar

